WEKO3
アイテム
「保育カウンセリング」についての一考察
https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/346
https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/346e56a8d07-6504-4cd1-b051-52d821a49b1c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
urawaronso_045_071-080.pdf (937.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文2 / Departmental Bulletin Paper2(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-08-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「保育カウンセリング」についての一考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A View of "Childcare Counseling" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育カウンセリング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カウンセリング・マインド | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | カウンセラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼児理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Counseling Mind | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Counselor | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Childcare Counseling | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Taking and Understanding Infants | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 研究ノート | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Study Note | |||||
論文名よみ | ||||||
その他のタイトル | ホイク カウンセリング ニ ツイテ ノ イチ コウサツ | |||||
著者 |
藤井, 和枝
× 藤井, 和枝× Fujii, Kazue |
|||||
著者名よみ |
フジイ, カズエ
× フジイ, カズエ |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 『保育カウンセリング』が幼稚園教諭免許取得のための科目とされた経緯は、教育・保育現場の子どもの変化、学校の荒れなどの対応に教師や保育者が苦慮しているという現状を乗り超えるためであった。保育現場で「保育カウンセリング」を誰がどのように行うかの認識は、教育・保育に対する見方や理解の仕方によって相違があることがわかった。保育においては子どもの内面の理解と受容が、カウンセリングにおいては相談者の内面の理解と受容が重要である。それが、保育とカウンセリングに相通じることであり、「カウンセリング・マインド」と呼ばれている。『保育カウンセリング』の授業のねらいも「カウンセリング・マインド」を理解し、習得することを目指すところにある。教室の中でそのねらいを達成するために4つの方法が考えられるが、ねらいに達することは容易ではない。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In 1988“Childcare Counseling”was added as compulsory subjects to get the teaching certificate for kindergarten. The main reason is that situation of children changed and teachers worry about treating them in kindergartens. There are some ways to do childcare counseling in kindergarten. The way depends on the view of care and education for small children. It is important that counselors understand client’s minds and feelings and accept them. It is also important that teachers understand children’s minds and feelings and accept them in kindergartens. That is common essence in both kindergarten and counseling. That is called “Counseling Mind”. The goal of the subject of “Childcare Counseling”is that students understand and master“Counseling Mind”. I have four ways to reach the goal of the subject. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10049116 | |||||
書誌情報 |
浦和論叢 号 45, p. 71-80, 発行日 2011-08 |