Item type |
紀要論文2 / Departmental Bulletin Paper2(1) |
公開日 |
2004-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
福祉教育キャンプ実習前後における状態不安(STAI)の変化 : 浦和大学短期大学部福祉課のキャンプ実習より |
タイトル |
|
|
タイトル |
Evaluation of Anxiety in College Students Undergoing Camp Program Using State-Traitt Anxiety Inventry (STAI) Method |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
福祉教育キャンプ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
状態不安(STAI) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生活体験学習 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
anxiety |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
State-Trait Anxiety Inventory (STAI) |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
welfare education camp |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
camp guidance |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
記事種別(日) |
|
|
|
論文 |
記事種別(英) |
|
|
|
en |
|
|
Article |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
フクシ キョウイク キャンプ ジッシュウ ゼンゴ ニ オケル ジョウタイ フアン STAI ノ ヘンカ ウラワ ダイガク タンキ ダイガクブ フクシカ ノ キャンプ ジッシュウ ヨリ |
著者 |
小野, 隆
植屋, 摩紀
西牧, 正行
高瀬, 友美子
杉浦, 春雄
石田, 直章
植屋, 悦男
大貫, 稔
Ono, Takashi
Ueya, Maki
Nishimaki, Masayuki
Takase, Yumiko
Sugiura, Haruo
Ishida, Naoaki
Ueya, Etsuo
Ohnuki, Minoru
|
著者名よみ |
オノ, タカシ
ウエヤ, マキ
ニシマキ, マサユキ
タカセ, ユミコ
スギウラ, ハルオ
イシダ, ナオアキ
ウエヤ, エツオ
オオヌキ, ミノル
|
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は、浦和大学短期大学部福祉科で実施されるキャンプ実習(スポーツ実技B)に参加した学生60名(男子学生7名、女子学生53名)を対象に、キャンプ実習の体験学習が学生の心理的側面にどのような影響を及ぼすのかSTAI日本語版X-1(状態不安)調査用紙を用いてキャンプの効用を明らかにした。その結果、 1)キャンプ実習前のSTAIは、学生全体の60.0%が高い不安得点であった。 2)キャンプ実習後のSTAIは、高い不安得点は全体の21.7%へと減少した。 3)キャンプ実習前後の不安得点の平均値は、実習前の45.2±9.8点から、実習後に35.8±8.6点へと有意に低下していた。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of this study was to evaluate of anxiety in college students undergoing a camp program by using a State-Trait Anxiety Inventory (STAI) method. Sixty students (7 males and 53 females) undergoing the camp program in a series of four days included three nights were studied. We evaluated the change of students' state anxiety pre-and post-camping with the STAI (Form X-1, Japanese Version) method, and investigated difference of students' state anxiety pre and post camping by paired t-test. The results obtained were as follows: 1)In the pre-camp, 60% of the student body showed high state anxiety. 2)In the post-camp, the state anxiety significantly decreased (from 60% to 21.7%) compared with the pre-camp. 3)The anxiety score in the post-camp (35.8±8.6 points) was significantly lower than that in the pre-camp (45.2±9.8 points). |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12037036 |
書誌情報 |
総合福祉
号 1,
p. 77-81,
発行日 2004-03
|