ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 総合福祉
  2. 3

見殺しと救済 : 事事無礙による止揚と瞬間の意味 : 芭蕉と木喰明満の場合

https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/399
https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/399
bed7ca07-e410-452d-add7-99afb8941c1f
名前 / ファイル ライセンス アクション
sougoufukushi_003_117-126.pdf sougoufukushi_003_117-126.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文2 / Departmental Bulletin Paper2(1)
公開日 2006-03-01
タイトル
タイトル 見殺しと救済 : 事事無礙による止揚と瞬間の意味 : 芭蕉と木喰明満の場合
タイトル
タイトル Desertion and Relief : Sublation with Jijimuge and the Meanings of Living in an Instant : The Cases of Basho and Mokujiki-Myoman
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 木喰明満
キーワード
主題Scheme Other
主題 松尾芭蕉
キーワード
主題Scheme Other
主題 瞬間
キーワード
主題Scheme Other
主題 事事無礙
キーワード
主題Scheme Other
主題 直接体験
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mokujiki-Myoman
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Basho
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 a moment
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Jijimuge
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 direct experience
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
論文
記事種別(英)
en
Article
論文名よみ
その他のタイトル ミゴロシ ト キュウサイ ジジムゲ ニ ヨル シヨウ ト シュンカン ノ イミ バショウ ト モクジキ ミョウマン ノ バアイ
著者 村上, 千鶴子

× 村上, 千鶴子

村上, 千鶴子

Search repository
Murakami, Chizuko

× Murakami, Chizuko

en Murakami, Chizuko

Search repository
著者名よみ ムラカミ, チズコ

× ムラカミ, チズコ

ムラカミ, チズコ

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 松尾芭蕉(1644-1694)と木喰明満(1718-1810)とは、各々江戸時代中期・後期に活躍し、共に貴重な文化遺産を創造した。俳句と木彫という異なる分野ではあるが、共に希有の芸術家として知られている。また、両者には類似点が多く、共に放浪の旅人として旅に生き、また妻帯することなく、人並み外れた超俗の人生を送った。しかしその現世への関わりには対照的ともいえる部分が存在する。つまり芭蕉は最初の紀行文「野ざらし紀行」において、「猿を聞人捨子に秋の風いかに」という句を読み、現実と理想の相克のうちに捨て子を置き去りにした。一方木喰明満は旅の先々で布教を第一義としながらも、医療・奉仕活動に精進し、その傍ら寝る間を惜しんで彫像を彫り続けた。それを、芸術家と宗教家の違いと片づける立場もあるが、むしろ彼らをしてその各々に分かったものについて、彼らの経歴を振り返りながら、また彼らの悟道の程度、芸術の相異に着目しながら種々の観点から考察を加えた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Matsuo Basho(1644-1694) and Mokujiki-Myoman(1718-1810) took active parts each in the middle and the latter of the Edo period. And both of them have created great cultural heritages. Despite they engaged in the different artistic fields, both of them are very famous as great artists in Japan. There were a lot of similarities between them, for example, both of them led vagabond lives, had no wives and lived supermundane lives. But there was a striking contrast to the world. That is, Basho composed a haiku [Saruwokikuhito sutegoni akinokaze ikani] and left an abundant baby in the conflict between the reality and the ideal. On the other hand, Mokujiki-Myoman devoted his life not only to the pursuit his own faith but to help poor people, besides he sat up till late into the night with making wood sculptures. The critics may say that their difference in the attitude toward people should rise because of their professional difference. Beyond the professional difference, the author preferably considers and clarifies their differences in viewpoints of their personal histories, their degree in spiritual awakening and the artistic differences.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12037036
書誌情報 総合福祉

号 3, p. 117-126, 発行日 2006-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:56:18.733563
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3