@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000321, author = {イワモト, ヒロコ and 岩本, 裕子 and Iwamoto, Hiroko}, issue = {41}, journal = {浦和論叢}, month = {Aug}, note = {P(論文), ゆとり教育を受けた世代を大学へ迎えたためか、日本の中等英語教育が疲弊しているためか、英語科目を受講する学生の英語力低下は著しい。本学短大英語科当時の必修英語科目受講生の英語力レベルから、短期大学部英語コミュニケーション科改名(2003年)以降の学生の英語力(英語科目ではなく「異文化理解」などの講義科目を通して)低下は否定できなかった。こども学部開設以来2年間、選択英語科目(英語コミュニケーションA/B/C)を教えてきた担当者として、大学での英語教育のあり方を再考したい。単に本学学生の英語レベル検討にとどまらず、日本における英語教育のあり方への問題提起とする。本学学生は保育実習現場、卒業後の就職先で、幼児早期英語教育の現場に立ち会うことだろう。幼児英語教育の是非、「英語苦手症候群」を公言して憚らない多くの日本人を生み出す日本文化のあり方など、「大学における英語教育」再考は日本文化への問いかけに発展していかざるをえない。, The purpose of this paper is to reconsider English education in Japan. Through my English classes in the Faculty of Child Studies(University education: 2007-2008), I want to think about the reasons why the English ability of Japanese students has deteriorated remarkably in recent years.  The Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology has decided to start a project "to make Japanese students become people who can use English perfectly." This project has been a target of arguments between pros and cons. The ministry has also decided that English education will be started not from junior high school but rather from elementary school(early English education). Is this project going to be effective?  This paper is one proposal regarding these discussions. My point at issue concerns Japanese culture and education. It goes without saying that language is a means of communication. We Japanese must reconsider what our communicative competence is.}, pages = {51--81}, title = {大学における英語教育再考 : こども学部英語科目を手がかりに}, year = {2009} }