@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000324, author = {ユゲタ, アヤノ and 弓削田, 綾乃 and Yugeta, Ayano}, issue = {41}, journal = {浦和論叢}, month = {Aug}, note = {P(論文), 身体表現には、身体運動への気づき、自己の表出、他者との双方向のコミュニケーションなど、様々な利点がある。幼児期の身体表現の重要性が指摘されるものの、体系化された指導法が広く実施されているわけではない。筆者は、将来保育に携わる可能性が高い保育者養成課程の学生に、幼児の体育活動の一環として「表現遊び」を実施しているが、彼らは身体表現について、どのような印象を抱いているのだろうか。本学で担当している「体育実技」の受講者を対象におこなった事前アンケート、実技、感想を分析し、身体表現に対する学生の実態を探った。その結果、学生自身の身体表現の経験が不十分であるがゆえに不安を抱きつつも、幼児に体験させる意義を認識し、自ら指導できるようになりたいという意欲を持っていることが判明した。本稿を通して、保育者自身に対する身体表現体験の必要性について論じたい。, Physical expressions give a person awareness of the movements, mind expressions, and communications with other people, and so on. Therefore, it is important to experience some physical expressions for the children. But, systematized methods haven't been established yet. I teach children's physical expressions for the students of the Child Studies, Urawa University, as one of the physical education. How do they think of physical expressions? I analyzed questionnaires about the physical expressions, exercises and descriptions of impressions, and researched student's consciousness and responses.  As that result, it found out the following. They have a few experiences of the physical expression, and they have some worries. But, they recognize the meaning that makes children experience it, and want to teach to them. This research shows the need of the empirical knowleges of the physical expressions for the nursery teachers.}, pages = {135--146}, title = {幼児の身体表現に関する学生の意識と実践についての一考察}, year = {2009} }