@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000377, author = {スギウラ, ハルオ and ウエヤ, マキ and タカセ, ユミコ and ニシマキ, マサユキ and イシダ, ナオタカ and ウエヤ, エツオ and オオヌキ, ミノル and 杉浦, 春雄 and 植屋, 摩紀 and 高瀬, 友美子 and 西牧, 正行 and 石田, 直章 and 植屋, 悦男 and 大貫, 稔 and Sugiura, Haruo and Ueya, Maki and Takase, Yumiko and Nishimaki, Masayuki and Ishida, Naotaka and Ueya, Etsuo and Ohnuki, Minoru}, issue = {1}, journal = {総合福祉}, month = {Mar}, note = {P(論文), 本研究では、福祉教育キャンプ実習参加学生82名(男子学生51名、女子学生31名、平均年齢18.8 ± 0.2歳)を対象に、キャンプ実習体験が学生の気分・感情にどのような影響を及ぼすのかProfile of Mood States(POMS調査)を用いて検討した。実習前のPOMS得点は、男子学生および女子学生ともに陰性因子である「抑うつ」得点が一番高い値を示した。実習後の「活気」得点は実習前より高い値を示し有意差が認められた。実習前の5つの陰性気分の得点は、実習後有意に低下した。TMD得点は、男子学生および女子学生ともに実習前より実習後に低下し有意差が認められた。実習後のキャンプ効果得点は、男子学生および女子学生ともに「楽しさ」、「気分がよい」、「満足感」、「達成感」、「精神的疲労」、「睡眠」および「食事」の各得点が高い値を示した。これらの結果から、福祉教育キャンプ実習は、学生の陰性感情を低下させ陽性感情を高揚させる効果のあることが示唆された。, The purpose of the present study was to evaluate the effects of welfare education camp on the Profile of Mood States (POMS) in undergraduate students (51 males, 31 females, 18.8 ± 0.2 years of age). In the pre-camp practice, the depression-dejection score of the male and female students were the highest value. The vigor score in the post-camp practice was higher than that in the pre-camp practice. The other negative mood scores in the pre-camp practice were significantly low in the post-camp practice. The total mood disturbance score in the post-camp practice was significantly lower than that in the pre-camp practice. The camp scores of the post-camp practice indicated a high value in enjoyable, comfortable, satisfaction, sense of achievement, mental fatigue, sleeping and diet meal. These results suggest that welfare education camp effectively decreased negative mood score and increased positive mood score in the undergraduate students.}, pages = {71--76}, title = {福祉教育キャンプ実習前後の学生の気分プロフィールの変化}, year = {2004} }