@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000402, author = {スズキ, ミナコ and ツザキ, ヒロコ and タカベヤ, コウヘイ and クロス, テルミ and ヒガ, ミツヨシ and イトウ, ナオコ and チバ, トモユキ and オガワ, マサユキ and オダ, ツヤコ and 鈴木, みな子 and 都崎, 博子 and 鷹部屋, 宏平 and 黒巣, 照美 and 比嘉, 充吉 and 伊藤, 直子 and 千葉, 智之 and 小川, 正幸 and 織田, つや子 and Suzuki, Minako and Tsuzaki, Hiroko and Takabeya, Kohei and Kurosu, Terumi and Higa, Mitsuyoshi and Ito, Naoko and Chiba, Tomoyuki and Ogawa, Masayuki and Oda, Tsuyako}, issue = {4}, journal = {総合福祉}, month = {Mar}, note = {P(論文), デイサービスの支援効果について、利用者インタビューを行いグランデッドセオリー法を用いて、利用者が認知する支援効果15項目を導き出した。次に、その支援効果を生み出している因子について「物理的環境誘因」「人的環境誘因」「運営システム環境誘因」の3側面から誘因分析を行い、デイサービスにおいて実践されている職員の支援技能の体系と構造について考察した。障害が不利にならずに活動に参加できる環境整備や人々と交流を促す多様なコーナー作りなどの物理的環境づくり、職員による対人援助技術と当事者間の相互支援、利用システムや職員体制などの運営システムのあり方の3側面の支援環境が相乗的に作用しあって、デイサービスの支援効果をうみだしている構造を明らかにした。, We researched the support effect of day service by interview to user. We used Grounded Theory approach and got 15 categories of the effect that user recognized about day service. We analyzed factors that brought effects of day service, by "environment" "staff's skill" "group dynamics" "management". We found the system and structure of support skill in day service. Environment-factor meant, for example, making barrier-free environment for user with handicaps to participate in many programs and making various corners to join members. Support skill-factor meant, for example, rapport between stuff and user and intervention in a group to develop their membership. Member has Self-help ability and it was an important factor. Management-factor meant, for example, the system of admission and teamwork. We found out that 3 factors, environment, support by stuff and member, management, operated mutually and made effects of day service.}, pages = {1--18}, title = {デイサービスにおける支援効果と支援技能}, year = {2007} }