@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000421, author = {タカノ, ミキオ and 高野, 実貴雄 and Takano, Mikio}, issue = {51}, journal = {浦和論叢}, month = {Aug}, note = {P(論文), 芭蕉の俳諧は五つの時期に区分される。「初期俳諧」、「漢詩文調」、「貞享連歌体」、「景気」、「軽み」の五つである。本稿では蕉風の確立した「漢詩文調」から「軽み」までの発句と連句の表現の歴史を論じた。『深川』は、「軽み」の撰集ではない。『猿蓑』から『炭俵』への過渡的段階を示す撰集である。『深川』の「付合い」を名所、恋、さび、などの題材を検討し、そのことを立証した。, Basyo’s Haikai is divided into five periods. In this article I treated the characteristics and transition of expression on Basyo’s Haikai to pick up the last four periods that are Kansibun style, Zyoukyou-renga style, Keiki style and Karumi style. Hukagawa is not an anthology of Karumi style. Hukagawa shwous a transitional stage from Sarumino to Sumidawara. I studied Hukagawa’s Tukeai[the linking verses in Japanese Haik]on Meisyo,[sights to see]Koi,[love]Sabi,[quiet simplicity]and the rest. So I proved that Hukagawa showed a transitional stage from Sarumino to Sumidawara.}, pages = {51--77}, title = {趣向と叙景の俳諧表現史Ⅺ}, year = {2014} }