@article{oai:urawa.repo.nii.ac.jp:00000475, author = {マルヤ, ミツコ and イチカワ, ミエコ and オオクボ, ヒデコ and イシミネ, ミツコ and ヒツダ, アヤコ and サガノ, ヨウコ and フナキ, ミカ and イガラシ, ユウコ and シバタ, タカヒロ and 丸谷, 充子 and 市川, 美恵子 and 大久保, 秀子 and 伊志嶺, 美津子 and 櫃田, 紋子 and 菅野, 陽子 and 船木, 美佳 and 五十嵐, 裕子 and 柴田, 崇浩 and Maruya, Mitsuko and Ichikawa, Mieko and Okubo, Hideko and Ishimine, Mitsuko and Hitsuda, Ayako and Sugano, Yoko and Funaki, Mika and Igarashi, Yuko and Shibata, Takahiro}, issue = {48}, journal = {浦和論叢}, month = {Feb}, note = {P(論文), こどもコミュニティセンターでは、親子のひろば「ぽっけ」の参加者である親子を対象に、学生による保育付きのプログラムを実施してきた。今回、新たに親子それぞれが並行してプログラムに参加する親子並行プログラムを実施した。親プログラムは、名称を「My Own Time~わたしの時間~」とし、参加者である母親にひとときの子どもと離れた自由時間を提供する内容とした。子どもプログラムは名称を「おにいさんおねえさんと遊べるタイム」とし、親から離れて1人で学生と一緒に遊ぶ内容とした。終了後のアンケートでは、親プログラムは気持ちがリフレッシュし、子どもへの気持ちを再確認できる機会となり、子どもはプログラムへの参加が社会的経験となり、親子で共に成長する機会となった等の感想が得られた。アンケートの内容、子どもプログラムの観察と学生への聞き取り、その後の親子の様子から、プログラムの内容について考察し、大学でプログラムを行うことの意義を検討する。, At the Child Community Center, the programs for parents with childcare by college students have been held since it was found. This time new programs were conducted as parents and children could join separately in the different programs at the same time. The name of the programs for the parents was “My Own Time”, designed for giving them two-hours free time away from their children. Another program for children was called “Playing with Big Brothers and Sisters” which was planned for enabling the children to play with college students in the drop-in“Pokke” as they were separated from their parents. According to the results of the questionnaires, parents gained a relaxation time and found an opportunity to rediscover how they love their children. Consequently, the programs have supported the growth of both parents and children. We will examine the meanings of these programs by analyzing the results of the questionnaires, observing the children’ program, listening to the students voices, and investigating continually to the relationship between parents and children.}, pages = {63--82}, title = {浦和大学こどもコミュニティセンターにおける親子並行参加プログラムの意義に関する一考察 : 参加者のアンケートから}, year = {2013} }