Item type |
紀要論文2 / Departmental Bulletin Paper2(1) |
公開日 |
2004-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
福祉教育キャンプ実習前後の学生の気分プロフィールの変化 |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effects of Welfare Education Camp on the Profile of Mood States (POMS) in Undergraduate Students |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
福祉教育キャンプ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Profile of Mood States(POMS) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Total Mood Disturbance(TMD) |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
welfare education camp |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Profile of Mood States(POMS) |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Total Mood Disturbance(TMD) |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ページ属性 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
P(論文) |
記事種別(日) |
|
|
|
論文 |
記事種別(英) |
|
|
|
en |
|
|
Article |
論文名よみ |
|
|
その他のタイトル |
フクシ キョウイク キャンプ ジッシュウ ゼンゴ ノ ガクセイ ノ キブン プロフィール ノ ヘンカ |
著者 |
杉浦, 春雄
植屋, 摩紀
高瀬, 友美子
西牧, 正行
石田, 直章
植屋, 悦男
大貫, 稔
Sugiura, Haruo
Ueya, Maki
Takase, Yumiko
Nishimaki, Masayuki
Ishida, Naotaka
Ueya, Etsuo
Ohnuki, Minoru
|
著者名よみ |
スギウラ, ハルオ
ウエヤ, マキ
タカセ, ユミコ
ニシマキ, マサユキ
イシダ, ナオタカ
ウエヤ, エツオ
オオヌキ, ミノル
|
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究では、福祉教育キャンプ実習参加学生82名(男子学生51名、女子学生31名、平均年齢18.8 ± 0.2歳)を対象に、キャンプ実習体験が学生の気分・感情にどのような影響を及ぼすのかProfile of Mood States(POMS調査)を用いて検討した。実習前のPOMS得点は、男子学生および女子学生ともに陰性因子である「抑うつ」得点が一番高い値を示した。実習後の「活気」得点は実習前より高い値を示し有意差が認められた。実習前の5つの陰性気分の得点は、実習後有意に低下した。TMD得点は、男子学生および女子学生ともに実習前より実習後に低下し有意差が認められた。実習後のキャンプ効果得点は、男子学生および女子学生ともに「楽しさ」、「気分がよい」、「満足感」、「達成感」、「精神的疲労」、「睡眠」および「食事」の各得点が高い値を示した。これらの結果から、福祉教育キャンプ実習は、学生の陰性感情を低下させ陽性感情を高揚させる効果のあることが示唆された。 |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of the present study was to evaluate the effects of welfare education camp on the Profile of Mood States (POMS) in undergraduate students (51 males, 31 females, 18.8 ± 0.2 years of age). In the pre-camp practice, the depression-dejection score of the male and female students were the highest value. The vigor score in the post-camp practice was higher than that in the pre-camp practice. The other negative mood scores in the pre-camp practice were significantly low in the post-camp practice. The total mood disturbance score in the post-camp practice was significantly lower than that in the pre-camp practice. The camp scores of the post-camp practice indicated a high value in enjoyable, comfortable, satisfaction, sense of achievement, mental fatigue, sleeping and diet meal. These results suggest that welfare education camp effectively decreased negative mood score and increased positive mood score in the undergraduate students. |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12037036 |
書誌情報 |
総合福祉
号 1,
p. 71-76,
発行日 2004-03
|