ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 浦和論叢
  2. 48

算数的活動を通して学生に考える楽しさを感得させる教材の工夫

https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/473
https://urawa.repo.nii.ac.jp/records/473
33549921-5340-4ec3-8fbe-22e184954172
名前 / ファイル ライセンス アクション
urawaronso_048_017-036.pdf urawaronso_048_017-036.pdf (757.6 kB)
Item type 紀要論文2 / Departmental Bulletin Paper2(1)
公開日 2013-02-01
タイトル
タイトル 算数的活動を通して学生に考える楽しさを感得させる教材の工夫
タイトル
タイトル Study on Devising Teaching Materials Which the Students Appreciate Pleasure to Think through Mathematical Activities
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 算数的活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 数学的思考力
キーワード
主題Scheme Other
主題 和算
キーワード
主題Scheme Other
主題 教材
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mathematical activity
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mathematical ability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Wasan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teaching material
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
論文
論文名よみ
その他のタイトル サンスウ テキ カツドウ オ トオシテ ガクセイ ニ カンガエル タノシサ オ カントク サセル キョウザイ ノ クフウ
著者 橋本, 由美子

× 橋本, 由美子

橋本, 由美子

Search repository
Hashimoto, Yumiko

× Hashimoto, Yumiko

en Hashimoto, Yumiko

Search repository
著者名よみ ハシモト, ユミコ

× ハシモト, ユミコ

ハシモト, ユミコ

Search repository
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、算数的活動を通して学生に考える楽しさを感得させる教材を工夫することにある。第一に算数的活動と数学的思考力について述べた。第二に課題提示の教材の工夫に焦点を当て、次の観点で教材を分類した。(1)子どもや学生に親しみを感じさせる和算の教材(2)日常生活の中で活用できる算数教材(3)パズル的要素を含む教材(4)数の並び方や図形の美しさを実感させる教材(5)活動の中から数学的なきまりを見つける教材 第三に分類した項目の具体例を挙げ、学生の反応例を示した。結果としては考えることが楽しいと感じる学生の姿が見られた。今後の課題としては、よりこれらの教材を子どもへの実践で検証することである。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The aim of this study is to divise teaching materials which the students appreciate pleasure to think through mathematical activities.  First mathematical activities and mathematical abilities to think were considered.  Second teaching materials were devised when mathematical problems were given.  They were classified by the following five points. (1)Children or students feel close to“Wasan”. (2)Children can use teaching materials in daily life. (3)Puzzle components should be included. (4)Children can find number patterns or feel beauty on geometrical figures. (5)Children can find mathematical rules by doing mathematical activities.  Third concrete examples to the above five points were shown and students’responses to them were given.  As a conclusion, one of the students’responses was“thinking is fun”.  Remaning theme is that children’s responses instead of students’responses should be analyzed.
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10049116
書誌情報 浦和論叢

号 48, p. 17-36, 発行日 2013-02
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:55:09.173543
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3